In a Lonely Place (1950)- (Διψασμένος για Ηδονή)

lonely

Γράφει η Ξένια Πηρούνια

 

H.Π.Α., 1950

Σκηνοθεσία: Nicholas Ray

Πρωταγωνιστούν: Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Γκλόρια Γκράχαμ, Φρανκ Λάβτζοϊ 

Διάρκεια: 94'

Στο «In a lonely place» που τόσο άκομψα και ατυχώς έχει  μεταφραστεί «Διψασμένος για Ηδονή», ο Νίκολας Ρέι, σκηνοθέτης του «Επαναστάτης Χωρίς Αιτία» και του «Τζόνι Γκιτάρ», μέσα από  μια ιστορία έρωτα, εγκλήματος και μυστηρίου,  καταθέτει ένα υπαρξιακό φιλμ νουάρ και μια καυστική ματιά στον αλλοτριωτικό κόσμο του θεάματος και του Χόλιγουντ που γίνεται εμφανής ήδη από την αρχή της ταινίας όπου ο Ντίξον Στιλ τον οποίο έξοχα υποδύεται ο Χάμφρει Μπόγκαρτ λέει σε έναν συνάδελφό του πως οι ταινίες του είναι σαν ταψ Ποπ Κορν κι εκείνος δεν τις αντέχει. Η ταινία είναι σε πολλά σημεία της αυτοβιογραφική όσον αφορά τη στενή σχέση του Μπόκαρτ με τον Ρέι στην πραγματική ζωή.

Στην ταινία, ο Στιλ έχει αναλάβει να προσαρμόσει για τον κινηματογράφο ένα βιβλίο του συρμού.  Χρειάζεται τα χρήματα, αλλά βαριέται αφόρητα να διαβάσει το μυθιστόρημα. Έτσι, φεύγοντας από το μπαρ στο οποίο συχνάζει, καλεί ένα από τα κορίτσια γκαρνταρόμπας, την Μίλντρεντ Άτκινς να του διαβάσει την ιστορία. Καθώς πηγαίνουν στο σπίτι και περνούν από την αυλή του, συναντούν την Λόρελ Γκρέυ (Γκλόρια Γκράχαμ)  που τον μαγνητίζει. Η χαριτωμένη και αφελής Μίλντρεντ διαβάζει το σενάριο στον Στιλ και αμέσως μετά την διώχνει.  Το επόμενο πρωί βρίσκεται δολοφονημένη. Ο Στιλ, ήταν ο μόνος που έφυγε από το μπαρ μαζί της και με ένα βεβαρημένο μητρώο στην αστυνομία είναι ο βασικός ύποπτος για το φόνο.  

Η αυλή του σπιτιού βρίσκεται σε ένα πραγματικό κτίριο του Δυτικού Χόλιγουντ, τη Bίλα Πριμαβέρα, όπου τα μικρά διαμερίσματα είναι τοποθετημένα γύρω από ένα σιντριβάνι σαν τα ισπανικά οικήματα. Εάν κοιτάξετε απέναντι από το παράθυρό σας, μπορείτε να δείτε τη ζωή του πλησίον σας όπως ο Ντίξον Στιλ κοιτάζει τη Λόρελ Γκρέυ. *Πρέπει να κάνουμε μια μνεία εδώ στην αριστοτεχνική φωτογραφία του Μπουρνέτ Γκάφει ο οποίος κατανοεί το χώρο και χρησιμοποιεί τα διαμερίσματα στην αυλή για να απεικονίσει τη συναισθηματική σχέση μεταξύ Ντίξον και Λόρελ.   

lo

Το ένα διαμέρισμα λοιπόν κατοικείται από τον Ντίξον Στιλ, έναν ξεπεσμένο χολιγουντιανό σεναριογράφο με βίαιο ταμπεραμέντο, αντικοινωνική συμπεριφορά και σάπια αυτοεκτίμηση που βρίσκεται σε μια περίοδο δημιουργικής ξηρασίας.  Απέναντί του ζει η Λόρελ Γκρέυ, μια εν δυνάμει ηθοποιός και καπάτσα γυναίκα. Η Λόρελ Γκρέυ τον αποτρέπει από τις εξάρσεις του -ή προσπαθεί τουλάχιστον,- βάζει τη ζωή του σε μια τάξη, δακτυλογραφεί τα σενάριά του που ξαναρχίζει να γράφει αφού ο έρωτας επαναφέρει τη φαντασία και τη δημιουργική του πλευρά.

Ο Λόρελ τραβά κυριολεκτικά τον Στιλ από τη λάσπη. Έχει πια έναν μάρτυρα υπεράσπισης, αρχίζει να γράφει ξανά, ερωτεύεται παράφορα ο ένας τον άλλον αλλά η τάση του Στιλ στο ποτό και η βίαιη συμπεριφορά του φυτρώνουν τις υποψίες στην Λόρελ και το σαράκι της καχυποψίας αρχίζει να τους τρώει.

Εάν υπάρχει ένα βασικό στοιχείο της ταινίας noir, είναι ο αυτοκαταστροφικός αντιήρωας ή ο ελλαττωματικός ήρωας, κάποιος που φαίνεται δυνατός αλλά είναι τόσο ευάλωτος στην πραγματικότητα.  Ο ήρωας είναι συμπαθητικός αλλά αδύναμος, συχνά στοιχειωμένος από λάθη του παρελθόντος ή από κάτι που μοιραία τον σπρώχνει στην  απληστία ή τη λαγνεία.

Ο Μπόκαρτ ενσωματώνει αυτή την ποιότητα του νουάρ άψογα στο Ιn a lonely place στο ρόλο που θεωρούσε τον καλύτερο της καριέρας του αν και πιστεύουμε ότι συναγωνίζεται αυτόν που τσαλακώνεται όσο ποτέ στην καριέρα του, στο «Θησαυρό της Σιέρρα Μάδρε». Εδώ λοιπόν το τέρας που τον κατοικεί τον οδηγεί στην  αυτο-θυσία, μολύνει την επιτυχία του και καταστρέφει την ευτυχία του. Ο ίδιος προβλέπει – και αυτό δρα ως προοικονομία στο έργο- τη μοίρα του όταν απευθύνει στη Λόρελ μια φράση  από νέο του σενάριο: «Γεννήθηκα όταν με φίλησες, πέθανα όταν με άφησες, έζησα μερικές εβδομάδες, ενώ με αγάπησες».

Η ταινία έχει την εικόνα, την αίσθηση και τις παγίδες μιας ταινίας noir, αφού  μια δολοφονία λαμβάνει χώρα σε αυτό, αλλά στην ουσία μιλά  για τα σκοτεινά μέρη στην ψυχή ενός ανθρώπου και μια γυναίκα που νομίζει ότι μπορεί να τον θεραπεύσει. Ο lonely place/ ο μοναχικός τόπος του τίτλου δεν είναι άλλος από τον μοναχικό τόπο που κρύβει στην καρδιά του ο Ντίξον Στιλ και σε αυτόν παραμένει δέσμιος και φυλακισμένος.